Partner serwisu
Drogi i autostrady

Warszawa: Przeciekający tunel Wisłostrady winny zalaniu metra?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Warszawa: Przeciekający tunel Wisłostrady winny zalaniu metra?
fot. ZTM Warszawa
Już wcześniej eksperci ostrzegali, że w rejonie stacji metra Powiśle powstającej pod tunelem Wisłostrady w Warszawie występują tak zwane soczewki piasków nasączone wodą. Można przypuszczać, że woda z Wisły przecieka spod tunelu, który został źle wykonany – pisze „Gazeta Wyborcza”.

Według Wojciecha Wolskiego, prezesa spółki Geoteko należy zlikwidować awarię poprzez zatkanie dziury i wykonanie szczelnej wanny z zastrzyków cementowych w miejscu awarii, co może potrwać 1,5 tygodnia. Następnie można wypompować wodę.


Ekspert twierdzi, że nie należy zwlekać z pracami ze względu na konieczność kontynuowania budowy II linii metra. Wolski przyznaje, że układ geologiczny w rejonie budowy stacji Powiśle jest bardzo skomplikowany i powstały na nim groźne soczewki nasączone wodą.


Spółka Geoteko wykonała pierwsze badania na zlecenie Metra Warszawskiego w latach 2003-2004. Następne wykonano w 2007 roku, a kolejne dla wykonawcy opracowano trzy lata później. Nie wniesiono żadnych zastrzeżeń, a całość została zaakceptowana przez ratusz.


Opracowania spółki Geoteko podkreślały, że w gruntach mogą występować nawodnione przewarstwienia i soczewki piaszczyste. Wolski zaznacza, że jego firma nie wykonywała innych opracowań dotyczących odprowadzania wód gruntowych z przewarstwień, ani nie prowadzi nadzoru w trakcie budowy stacji Powiśle.


Podczas wykonywania badań pracownicy firmy Geoteko wykonywali odwierty blisko tunelu Wisłostrady, gdzie natrafiono na kilka soczewek. Przewiercenie się do soczewki mającej kontakt z innymi gruntami niespoistymi, które dochodzą do dna Wisły może spowodować napływanie dużych ilości wody i groźne dla tunelu zjawisko przebicia hydraulicznego, czyli zjawisko nagłej utraty stateczności gruntu.


Eksperci nie wykluczają, że woda na stacji metra pojawiła się w związku z błędami inżynierskimi, jakie popełniono podczas budowy tunelu Wisłostrady. – Wtedy zapewne nie byłoby takiego wypadku przy pracy – mówi „Gazecie Wyborczej” Wolski.


Według map i przekrojów geologicznych ściana szczelinowa tunelu Wisłostrady biegnąca pionowo ma wiele metrów w głąb gruntu, z kolei ta po stronie rzeki nie dochodzi do warstw nieprzepuszczalnych. Jeżeli tak by było, woda z Wisły dostawałaby się pod różne części tunelu Wisłostrady. Nie wiadomo również, czy wszystkie jego segmenty są szczelne na stykach.


To może się okazać znacznie poważniejszym problemem niż wyciek z soczewek. Ratusz zlecił trzem instytucjom badania w kwestii tego, co się dzieje pod tunelem Wisłostrady i sam także wykonuje badania. Obecnie należy czekać na ich wyniki, które pozwolą wybrać optymalne rozwiązanie problemu.
 

Całość artykułu

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Intermodal i logistyka

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Intermodal i logistyka

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Intermodal i logistyka

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Intermodal i logistyka

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5